Słyszeć więcej – cykl wideo o dźwiękach opracowany przez pedagog z UŁ

„Słyszeć więcej” to nowy cykl materiałów edukacyjnych na temat „ekologii akustycznej”, czyli wszelkich relacji człowieka z jego środowiskiem dźwiękowym. Krótkie i bogate w treści nagrania wideo opracowane przez dr Magdalenę Sasin z Uniwersytetu Łódzkiego, publikowane są na profilu Filharmonii Łódzkiej w serwisie YouTube oraz na Facebooku Filharmonii.

Co mówią nam otaczające dźwięki? Czy mogą wpływać na nastrój człowieka? W jaki sposób możemy starać się słyszeć więcej i po co to robić? W nagraniach p.t. „Słyszeć więcej” poszukamy odpowiedzi na te i inne pytania. 

Twórczo o dźwiękach 

Pomysłodawczynią oraz prowadzącą cykl jest dr Magdalena Sasin, muzyk i pedagog, adiunkt Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego oraz specjalistka Działu Rozwoju i Reklamy Filharmonii Łódzkiej. 

Pomysł zrodził się z moich pasji badawczych i pedagogicznych. Z wykształcenia magisterskiego jestem muzykiem; od dzieciństwa byłam wrażliwa na dźwięki, ich właściwości estetyczne i emocjonalne. Pracowałam i pracuję nadal jako pedagog sztuki z osobami z różnych grup wiekowych: od przedszkolaków po seniorów. To pozwala na poczynienie ciekawych obserwacji. 

Informuje dr Magdalena Sasin.

Cykl, publikowany na profilu edukacyjnym Filharmonii Łódzkiej na Facebooku oraz w serwisie YouTube, przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 10 lat i młodzieży oraz dla nauczycieli, edukatorów i wszystkich osób, które chcą pozyskać nowy punkt widzenia w refleksji nad dźwiękami i otaczającymi światem.  

Zajmujemy się nie tylko dźwiękami muzycznymi, ale wszelkimi odgłosami, jakie docierają do ludzkich uszu. Analizujemy ich wpływ na samopoczucie i nastrój, zastanawiamy się, jakie informacje mogą przekazywać, zwracamy uwagę na znaczenie ciszy. Przyglądamy się wykorzystaniu dźwięków przez kompozytorów.

dr Magdalena Sasin.

Ekologia akustyczna – badania na pedagogice UŁ 

Obecnie coraz więcej mówi się o wpływie otoczenia dźwiękowego na dobrostan człowieka oraz o tym, jak wiele informacji jest zapisanych w dźwiękach. Ta gałąź wiedzy i badań zyskała miano ekologii akustycznej.   

Uważam, że powszechna świadomość znaczenia dźwięków jest zdecydowanie zbyt mała. Nie mówi się o tym wiele w szkole ani w mediach, a zagadnienie to domaga się społecznej edukacji, takiej jak np. edukacja dotycząca zanieczyszczeń powietrza. Ekologia akustyczna pozwala na powiązanie zagadnień artystycznych z biologicznymi i społecznymi. Stanowi przykład holistycznego podejścia do człowieka jako całości w powiązaniu z jego środowiskiem  

Mówi badaczka.

Obecnie realizuję indywidualny projekt badawczy mający na celu oszacowanie poziomu świadomości zagadnień związanych z ekologią akustyczną wśród różnych grup wiekowych i zawodowych związanych ze sztuką i edukacją w Polsce. To główny przedmiot moich badań. Zamierzam także określić wspólne pole zainteresowań pedagogiki i innych dziedzin zaangażowanych w ekologię akustyczną, a także wypracować wskazówki dla praktyki pedagogicznej w celu wprowadzania elementów ekologii akustycznej do edukacji. 

Podsumowuje dr Magdalena Sasin (ORCID: 0000-0003-4760-0460)  

UŁ zaprasza na filmy o dźwiękach 

Filmy są nagrywane w Filharmonii Łódzkiej oraz w innych miejscach, w których można usłyszeć interesujące dźwięki, takich jak: ogród zoologiczny, dworzec kolejowy, park, ulica. Odwiedzamy Muzeum Kinematografii, a nawet zaglądamy do komory bezechowej Politechniki Łódzkiej. Każdy odcinek kończy się zadaniem do wykonania dla widzów, które utrwala zdobyte wiadomości i pobudza kreatywność.  

Dotychczas ukazało się sześć odcinków. Zapraszamy do ich odsłuchania oraz do twórczej zabawy dźwiękami! 

Odcinek 1 

W pierwszym odcinku cyklu „Słyszeć więcej” zastanowimy się, dlaczego słuch jest dla nas ważny i czego możemy dowiedzieć się o swoim otoczeniu, nadstawiając uszu. Odwiedzimy miejsca, które mają ciekawe i charakterystyczne środowisko dźwiękowe: dworzec kolejowy i ogród zoologiczny. Pomyślimy, jak wykorzystać wpływ dźwięków na nasze samopoczucie. 

Odcinek 2: 

Minione lata i ważne chwile często kojarzą się nam z konkretnymi dźwiękami. W tym odcinku dorośli opowiadają o swoich dźwiękowych wspomnieniach ze szkoły, a my zastanawiamy się, czy można stworzyć album dźwięków na wzór albumu ze zdjęciami. 

Odcinek 3: 

Tym razem przyjrzymy się dźwiękom-zabytkom: takim odgłosom, które dawniej były często spotykane, a teraz prawie wcale nie można ich już usłyszeć. W tym celu odwiedzimy łódzkie Muzeum Kinematografii. Przyjrzymy się swojemu otoczeniu: może są w nim dźwięki, które wkrótce wyjdą z użycia? Warto ocalić je od zapomnienia! 

Odcinek 4: 

Nasze poszukiwania dźwiękowe zawiodą nas do miejsca, gdzie rozbrzmiewają tzw. misy tybetańskie. Słuchając ich, postaramy się koncentrować na otaczających odgłosach i uważnie obserwować otoczenie. Zamienimy się w żywe mikrofony, które zbierają wszystkie docierające do nich dźwięki. 

Odcinek 5: 

Do tej pory słuchaliśmy różnych dźwięków z naszego otoczenia, teraz przyjrzymy się ich wykorzystaniu przez kompozytorów. Okazuje się, że kompozytorzy sięgają po różne dziwne dźwięki, niekoniecznie te wydobywane z instrumentów. Mają mnóstwo ciekawych pomysłów. Czasami podczas koncertu każą nawet słuchać… ciszy. Jak to możliwe? By to zrozumieć, odwiedzimy niezwykle ciekawe miejsce: komorę bezechową na Politechnice Łódzkiej. 

Odcinek 6: 

To już ostatni odcinek naszego cyklu. Wybierzemy się na pożegnalny spacer na Piotrkowską i do parku, by ocenić, w jakim otoczeniu czujemy się najlepiej i co zrobić, by na co dzień unikać dźwięków zbyt głośnych. Mamy nadzieję, że zakończenie naszego cyklu nie będzie dla Was końcem przygód z dźwiękami, bo one są nieodłącznym elementem naszego życia. 

Materiał źródłowy: dr Magdalena Sasin, WNoW UŁ; redakcja: Honorata Ogieniewska, Centrum Promocji UŁ