MULTIPLIER EVENT, POLSKA, UNIWERSYTET ŁÓDZKI

MULTIPLIER EVENT, Polska, Uniwersytet Łódzki

4 czerwca 2023r

W dniu 4 czerwca 2023 r. na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ odbyło się wydarzenie upowszechniające rezultaty projektu GainKids.

Projekt realizowany jest w ramach Programu Erasmus+. 

Jego liderem jest APEI - Associação de Profissionais de Educação de Infância, Portugalia. Partnerami w projekcie są: Uniwersytet Łódzki, Polska Instituto Politecnico de Braganca, Portugalia Aidlearn, Consultoria em Recursos Humanos Lda., Portugalia Association of Human Rights Educators – AHEAD, Hiszpania Associazione Culturale Piccabulla, Włochy.

Spotkanie zostało zorganizowane w dwóch kameralnych grupach warsztatowych, w których uczestniczyli wychowawcy przedszkolni i rodzice zainteresowani tematem. W spotkaniu dwóch grup wzięło udział łącznie 32 nauczycieli przedszkolnych, w tym 12 reprezentujących przedszkola publiczne i 20 z przedszkoli niepublicznych z województwa łódzkiego.

Warto nadmienić, iż wysłano ponad 300 zaproszeń do udziału w spotkaniu, pozytywnie odpowiedziało tylko 37 osób, a ostatecznie w warsztatach wzięły udział 32 osoby. Sytuacja ta wynika najpewniej z braku popularności tematu w Polsce, co potwierdzają również wyniki ewaluacji wśród uczestników. Nauczyciele uważają, że temat jest bardzo ważny, ale nie jest podejmowany, co dodatkowo wzmacnia potrzebę inicjatyw edukacyjnych tego rodzaju dla nauczycieli i rodziców.

W toku spotkania zaprezentowana została seria książeczek, które pozwalają dzieciom zrozumieć kim są one same, zwrócić ich uwagę nie na to, co robią inni, ale na to, co one same mogą zrobić. Pozwolą im nauczyć się, że płeć, kolor skóry, ubranie, długość włosów, wiek i warunki zdrowotne, materialne nie mają znaczenia, bo najważniejsza w życiu jest przyjaźń i talent. Mogą pomóc dzieciom stać się bardziej tolerancyjnymi i otwartymi na różnorodność świata, różnice kulturowe. Nauczą, jak mogą angażować się w życie społeczne oraz jak zwracać uwagę na potrzeby innych osób i własny dobrostan. Książeczki odpowiadają na potrzeby rozwojowe przedszkolaków i wpisują się w ich aktualny etap rozwoju wiedzy o świecie.

Uważamy, iż książeczki stanowią cudowne wsparcie dla każdego rodzica, opiekuna, nauczyciela w wychowaniu dziecka. To nieoceniona pomoc w tłumaczeniu świata, a także rozwiązywaniu pewnych trudności, z jakimi na co dzień mogą spotkać się dzieci. Bajki opisane w książeczkach mogą być wykorzystywane w celach wychowawczych, edukacyjnych zasadniczo w każdej grupie wiekowej. Warto jednak nadmienić, iż dopiero od 4/5 roku życia dziecka czytając je dziecku/z dzieckiem można działać na głębszych procesach (możemy spodziewać się analizy myśli, emocji, pragnień czy przekonań).

Seria książeczek wpisuje się w 5 wymiarów globalnego obywatelstwa:

1. Globalne obywatelstwo, obywatelstwo i uczestnictwo

2. Udział społeczny i rodzinny

3. Tożsamość płciowa i równość płci

4. Równe szanse dla wszystkich dzieci

5. Niedyskryminacja i różnorodność

Proponując dziecku pracę z serią książeczek, które powstały w ramach projektu GAINKIDS, zaspakajamy właśnie ciekawość poznawczą dzieci. Tworzymy przestrzeń dla dziecięcych pytań. Pozwalamy na skupienie uwagi na określonych przedmiotach, zjawiskach połączone z aktywnym, nieobojętnym uczuciowo ich poznawaniem. Książeczki kształtują myślenie krytyczne, umiejętność refleksyjnego odczytywania świata, w którym żyjemy, skutecznego i odpowiedzialnego korzystania z obywatelstwa i demokracji, aby stworzyć sprawiedliwe, zrównoważone i humanistyczne społeczeństwo.

Jednym z podręczników, który został omówiony i przepracowany w toku warsztatów jest także książka dla Nauczycieli oraz druga dla Rodziców. Jak wiadomo rodzina jest główną i przez długie lata życia najważniejszą przestrzenią rozwoju i funkcjonowania dziecka. Również w okresie usamodzielniania i rozpoczynania niezależnego dorosłego życia jest podporą na drodze życiowej i zawodowej młodego człowieka, a przez całe dalsze życie stanowi dla niego układ odniesienia. Jest najważniejszym środowiskiem wychowawczym dziecka. Liczymy, że za pośrednictwem rodziny dzieci będą mogły spotkać się z problematyką, o której na co dzień się nie mówi, brakuje czasu, przestrzeni, impulsów do podejmowania pewnych kwestii.

Uważamy, że to właśnie Rodzic, jako osoba bardziej kompetentna, w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb, tworzy zewnętrzny kontekst rozwoju dziecka, stając się niejako mediatorem pomiędzy nim a otoczeniem fizyczno – społecznym.

W toku spotkania dr Joanna Szewczyk-Kowalczyk wygłosiła niezwykle wartościowy, interesujący wykład pt. " Wymiary globalnego obywatelstwa w książkach obrazkowych dla dzieci”. Natłok różnorodnych tytułów książek, bajek dla dzieci bywa dezorientujący. W kontekście tak wielkiej ilości dostępnych tytułów trudno nie zadawać sobie pytania, co właściwie warto przeczytać dziecku/ z dzieckiem. dr Joanna Szewczyk-Kowalczyk podjęła próbę odpowiedzi na to pytanie z perspektywy podejmowanych przez projekt GainKids zagadnień. Przywołała tytuły, które wydają się Jej wyjątkowe – poruszają określoną problematykę w oryginalny sposób, zachęcają do wspólnej lektury, pomagają rozmawiać z dzieckiem na tematy, które często trudno poruszać. Zwróciła uwagę na walory wychowawcze i edukacyjne przywoływanych pozycji jako źródła inspiracji pedagogicznych.

Pani Doktor wyraźnie wyartykułowała, iż literatura formuje uczucia i wyobraźnię dzieci. Może być źródłem przeżyć człowieka, a przede wszystkim budzi zainteresowania, jest źródłem wiedzy i przeżyć dziecka.

 

 

 

 

MULTIPLIER EVENT, Poland, University of Lodz

June 4, 2023

On June 4, 2023, at the Faculty of Educational Sciences of the University of Lodz, an event disseminating the results of the GainKids project was held.

The project is implemented under the Erasmus+ Program. Its leader is APEI - Associação de Profissionais de Educação de Infância, Portugal. The partners in the project are: University of Lodz, Poland. Instituto Politecnico de Braganca, Portugalia Aidlearn, Consultoria em Recursos Humanos Lda., Portugal Association of Human Rights Educators – AHEAD, Spain, Associazione Culturale Piccabulla, Italy.

 

The meeting was organized in two small workshop groups, in which pre-school educators and parents interested in the topic participated. The meeting of two groups was attended by a total of 32 pre-school teachers, including 12 representing public nursery schools and 20 from non-public kindergartens from the Łódź Voivodeship.

It is worth mentioning that over 300 invitations to participate in the meeting were sent, only 37 people responded positively, and finally 32 people took part in the workshops.

During the meeting, a series of books was presented that allow children to understand who they are, to draw their attention not to what others do, but to what they can do. They will allow them to learn that gender, skin color, clothing, hair length, age and health and material conditions do not matter, because the most important thing in life is friendship and talent.

They can help children become more tolerant and open to the diversity of the world, cultural differences. They will teach how they can engage in social life and how to pay attention to the needs of others and their own well-being. The books respond to the developmental needs of preschoolers and fit into their current stage of development of knowledge about the world.

The fairy tales described in the booklets can be used for educational purposes in principle in every age group.

The series of books fits into the 5 dimensions of global citizenship:

1. Global citizenship, citizenship and participation

2. Social and family participation

3. Gender identity and gender equality

4. Equal opportunities for all children

5. Non-discrimination and diversity.

By offering a child to work with a series of books that were created as part of the GAINKIDS project, we satisfy children's cognitive curiosity. We create a space for children's questions. We allow you to focus your attention on specific objects, phenomena combined with active, not emotionally indifferent cognition of them.

Books shape critical thinking, the ability to reflectively read the world in which we live, the effective and responsible use of citizenship and democracy to create a just, sustainable and humanistic society.

We believe that it is the Parent, as a more competent person, in a manner adapted to individual needs, who creates the external context of the child's development, becoming a mediator between him and the physical and social environment.

 

During the meeting, Dr. Joanna Szewczyk-Kowalczyk gave an extremely valuable, interesting lecture entitled "Dimensions of global citizenship in picture books for children". The multitude of various titles of books, fairy tales for children can be disorienting. In the context of such a large number of available titles, it is difficult not to ask yourself what is actually worth reading to a child / with a child. Joanna Szewczyk-Kowalczyk, PhD, attempted to answer this question from the perspective of the issues addressed by the GainKids project. She recalled titles that seem unique to her – they raise specific issues in an original way, encourage reading together, help to talk to the child about topics that are often difficult to discuss. She drew attention to the educational and educational values of the referenced items as a source of pedagogical inspiration.

The doctor clearly articulated that literature forms the feelings and imagination of children. It can be a source of human experience, and above all it arouses interests, it is a source of knowledge and experiences of a child.

 

 

GLOBAL CITIZENSHIP FOR KIDS

Artykuł: Świat bardziej wrażliwy dzięki założeniom edukacji globalnej – projekt pedagogów z UŁ


Projekt, realizowany w ramach Erasmus+, wpisuje się w ramy koncepcyjne idei Globalnego Społeczeństwa. Akcentuje konieczność wdrażania elementów edukacji globalnej już na etapie kształcenia przedszkolnego. W myśl założeń projektu celem edukacji globalnej jest lepsze zrozumienie zjawisk o charakterze globalnym, a także rozwój umiejętności krytycznego myślenia u dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym. Celem jest także niwelowanie stereotypów i uprzedzeń w relacjach międzyludzkich. Edukacja globalna akcentuje bowiem takie wartości jak równość, pokój, tolerancja, solidarność i sprawiedliwość.

Zasadniczym celem projektu jest więc uwrażliwianie nauczycieli edukacji przedszkolnej na problemy natury globalnej, na konieczność wdrażania elementów edukacji globalnej w codziennej pracy z uwzględnieniem praw dziecka i pozostałych wartości edukacji globalnej. Celem jest również uwrażliwianie rodziny w zakresie praw dziecka, szacunku i akceptacji odmienności.

W realizację projektu zaangażowane zostaną dzieci w wieku przedszkolnym. Ich głos jest niezmiernie ważny w toku procesu tworzenia produktów związanych z realizacją projektu.  Zamierzeniem jest, aby poprzez skoordynowane i innowacyjne działania rozwijać i zachęcać dzieci do refleksji w obszarze zagadnień związanych z globalnym obywatelstwem, kwestią równych szans, równości płci, dyskryminacji, różnorodności.  

W toku realizacji projektu, we współpracy z nauczycielami edukacji przedszkolnej i dziećmi opracowana zostanie bateria narzędzi pedagogicznych (zawierający książki z bajkami, zbiór filmów animowanych, podręcznik dla pedagogów dziecięcych oraz przewodnik rozwijający kompetencje w zakresie wdrażania treści związanych ze społeczeństwem globalnym).

Czas trwania projektu:
2020-10-01 - 2023-03-31
Lider projektu:
APEI - Associação de Profissionais de Educação de Infância, Portugalia

Partnerzy projektu:

  1. Uniwersytet Łódzki, Polska
  2. Instituto Politecnico de Braganca, Portugalia
  3. Aidlearn, Consultoria em Recursos Humanos Lda., Portugalia
  4. Association of Human Rights Educators – AHEAD, Hiszpania
  5. Associazione Culturale Piccabulla, Włochy