O PROJEKCIE

EquAlley 2021-1-ES01-KA220-SCH-000032603

Multilingual Disclaimers

CO?

EquAlley to dwuletni projekt kierowany dla edukacji szkolnej, finansowany w ramach programu Erasmus+ przez Komisję Europejską, realizowany z partnerami z Hiszpanii, Portugalii, Włoch oraz Holandii. Jego celem jest zakwestionowanie przez młodzież stereotypów dotyczących płci, niesprawiedliwości społecznej i przemocy związanej z płcią, szczególnie w przestrzeni publicznej.

DLACZEGO?

Przemoc ze względu na płeć jest jedną z najistotniejszych kwestii społecznych, a molestowanie uliczne jest poważnym problemem eksponującym nierówność płci, której doświadcza codziennie wiele dziewcząt i kobiet. EquAlley dąży do stworzenia wolnego, bezpiecznego i równego środowiska dla kobiet. Priorytetem działań projektowych było zaangażowanie młodych ludzi i zaproszenie ich do dyskusji na temat profilaktyki oraz radzenia sobie z przemocą uliczną. Szerzenie wiedzy okazało się dla nas kluczowe, a włączenie głosu młodego pokolenia i poznania ich perspektywy pozwoliło nam na stworzenie materiałów edukacyjnych odpowiadających potrzebom i oczekiwaniom odbiorców. Niezwykle istotny aspekt naszych dyskusji dotyczył nie tylko sposobów zapobiegania, ale przede wszystkim radzenia sobie osób doświadczających przemocy oraz tych, którzy stali się przypadkowym obserwatorem, świadkiem. Każdy z nich bez względu na pozycję, w której się znalazł może działać i reagować. Przygotowane przez nas materiały edukacyjne są rzetelnym i nowoczesnym opracowaniem odpowiadającym na współczesne problemy, których może doświadczyć młodzież. Oferowany przez nas pakiet materiałów oferuje gotowe rozwiązania metodyczne wspierające prace nauczycieli.

JAK?

Przygotowane przez nas materiały edukacyjne są rezultatem zespołowej pracy badaczy oraz edukatorów. Dzięki wywiadom fokusowym, prowadzonym z osobami na co dzień pracującymi z młodzieżą zrekonstruowaliśmy sposób definiowania przemocy ulicznej przez badanych, a także sposoby radzenia sobie edukatorów z tym problemem w przestrzeni szkolnej. Rozmowy z doświadczonymi edukatorami umożliwiły nam opracowanie konspektów do pracy z młodzieżą na temat przemocy ulicznej oraz stereotypów dotyczących płci. Opracowane przez nas materiały szkoleniowe mają na celu wspierać oraz zachęcać edukatorów do szerzenia świadomości z zakresu zapobiegania oraz interweniowania w sytuacji doświadczania i/lub obserwowania przemocy w przestrzeni publicznej. Ponadto niezwykle istotnym komponentem przygotowanych przez nas zasobów szkoleniowych jest dyskusja o stereotypach, nierówności płciowej oraz konsekwencji tkwienia w utartych (szkodliwych) schematach dotyczących ról społecznych przypisywanych płci.

Rezultaty:

BADANIA

Pierwszym rezultatem projektu jest broszura na temat molestowania ulicznego jako formy przemocy. Jest ona oparta na wynikach badań prowadzonych z udziałem edukatorów. Materiał empiryczny był gromadzony w każdym kraju partnerskim przez co nasza perspektywa jest jeszcze szersza, ponieważ sięga do doświadczeń osób pracujących z młodzieżą w różnych krajach europejskich. Bazując na dobrych praktykach oraz analizie porównawczej wypracowaliśmy nowy model pracy z młodymi osobami na temat przemocy ulicznej. Dotychczas mało eksplorowany problem w przestrzeni edukacyjnej zmotywował nas do przygotowania pakietu materiałów służących edukatorom do pracy z młodzieżą.

KURS

Drugi rezultat - kurs - stanowi rdzeń projektu EquAlley. W ramach tej fazy został stworzony edukacyjny kurs blended-learningowy dla młodzieży w wieku 12-16 lat. Kurs składa się z trzech części: pierwsza, przeznaczona dla przedstawicieli wszystkich płci tworzących jedną grupę/klasę. Uczestnicy zostaną wspólnie wprowadzeni w temat i zachęceni do wymiany opinii na temat ról płciowych, norm i stereotypów. Oczekuje się, że ta wymiana wytworzy empatię i zmieni perspektywę postrzegania wśród młodzieży ról społecznych uwarunkowanych płcią, a także poszerzy ich świadomość na temat konsekwencji szkodliwości posługiwania się stereotypami.

Kolejna część kursu jest skonstruowana specjalnie pod kątem płci, ze względu na dużą wrażliwość tematu i konieczność ukierunkowania treści na różnice między młodzieżą męską (część druga kursu) i żeńską (część trzecia). Uczniowie niebinarni/queer będą mogli wybrać uczestnictwo w jednej z grup lub nie uczestniczyć w niej wcale. W grupie "męskiej" główny nacisk na kurs będzie położony na nauczanie i odkrywanie męskości, seksizmu i tego, jak stać się sojusznikiem w sytuacjach, w których dochodzi do przemocy ze względu na płeć, w szczególności molestowania ulicznego. Chłopcy dowiedzą się jak reagować na przemoc uliczną.

W grupie "żeńskiej" nacisk zostanie położony na odkrywanie (stereotypowych) ról płciowych, nauczanie i promowanie poczucia własnej skuteczności, samowystarczalności i sposobów radzenia sobie/reagowania na molestowanie uliczne.

Celem jest uwrażliwienie uczestników na dyskryminujące zachowania i szkodliwe postawy, zapobieganie im oraz dostarczanie narzędzi do radzenia sobie z nimi. To dwuwymiarowe podejście jest innowacyjne samo w sobie i jest pierwszym, które uwzględnia ważny aspekt molestowania ulicznego w programach edukacyjnych skupionych na nierówności płci.

PRZEWODNIK

Trzecim rezultatem projektu jest przewodnik metodyczny dla edukatorów pracujących z młodzieżą w wieku 12-16 lat, ułatwiający przeprowadzenie kursu. Przewodnik ma na celu wspieranie edukatorów. Odnajdujemy w nim ważne informacje na temat ról płciowych, norm i stereotypów, a także molestowania ulicznego jako formy przemocy uwarunkowanej płcią (na przykład informacje zebrane w grupach fokusowych, a także słowniczek pojęć charakteryzujących temat). Jest on dostępny w języku angielskim, włoskim, portugalskim, hiszpańskim, holenderskim i polski.

Z ramienia Wydziału Nauk o Wychowaniu, działania projektowe na terenie Polski kierowane są przez dr Wandę Baranowską, wykonywczyniami są dr Justyna Ratkowska-Pasikowska oraz dr Gabriela Dobińska

Strona projektu

https://equalley.aidlearn.eu/pl 

https://www.wnow.uni.lodz.pl/projekty/equalley 

OGÓLNOPOLSKIE SEMINARIUM DOKTORSKIE I PODOKTORSKIE

Ogólnopolskie Seminarium Doktorskie i Podoktorskie Ogólnopolskiego  Seminarium Doktorskiego  i Podoktorskiego  Prof. zw dr. hab. Bogusława Śliwerskiego, dr hab. Aliny Wróbel, prof. UŁ, dr hab. Magdy Karkowskiej, prof. UŁ, dr hab. Anety Rogalskiej – Marasińskiej, prof. UŁ oraz dr hab. Agnieszki Szplit, prof. UJK.
 
Podczas Ogólnopolskiego Seminarium Doktorskiego i Podoktorskiego dr Justyna Ratkowska-Pasikowska poruszyła ważny temat przemocy ulicznej, ze szczególnym uwzględnieniem molestowania ulicznego (catcallingu).
Prelegentka przedstawiła projekt EquAlley, którego celem jest zwalczanie stereotypów płciowych i przemocy opartej na płci wśród młodzieży. Projekt obejmuje działania edukacyjne skierowane do szkół i ma na celu:
•    Zapobieganie przemocy ulicznej i molestowaniu.
•    Przekształcanie mężczyzn w sojuszników kobiet w walce z przemocą.
•    Wzmacnianie pewności siebie i poczucia własnej skuteczności wśród kobiet.
•    Przełamywanie ról płciowych i stereotypów.
Badania fokusowe przeprowadzone w pięciu krajach Europy (Polska przez dr Gabrielę Dobińską i dr Justynę Ratkowsją-Pasikowską, Portugalia, Włochy, Niderlandy, Hiszpania) pokazują, że molestowanie uliczne jest powszechnym zjawiskiem, a formy przeciwdziałania i wymiary prawne różnią się w zależności od kraju. Projekt EquAlley jest ważnym krokiem w walce z przemocą uliczną i tworzeniu bardziej równego społeczeństwa.
#przemoculiczna #catcalling #EquAlley #równośćpłciowa #edukacja
 
Zachęcamy do udostępniania tego posta, aby podnieść świadomość na temat problemu przemocy ulicznej i wesprzeć projekt EquAlley.
EquAlley - Home
equalley.aidlearn.eu


 https://equalley.aidlearn.eu/en/

 

MULTIPLIER EVENT W ŁODZI

W dniu 22 marca 2024  r. na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ obyła się konferencja hybrydowa w ramach projektu EquAlley - Tackling street harassment & gender stereotypes in youngsters współfinasowanego przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+ (nr umowy 2021-1-ES01-KA220-SCH-000032603).

Temat konferencji to „Promowanie równości płci i sprawiedliwości społecznej poprzez edukację młodzieży: strategie i wyniki projektu EquAlley”.

Celem konferencji było przedstawienie znaczenia refleksji i inicjatywy w kontekście działań EquAlley na rzecz zmniejszenia nierówności płci i przemocy ze względu na płeć; oraz praktycznych aspektów wdrażania projektu EquAlley w edukacji młodzieży.

Wystąpienia podczas konferencji miały:

  • Julia Dawidowicz, Justyna Jachimczak, Catcalling - studencki obraz przemocy ulicznej, Uniwersytet Łódzki.
  • Marta Małecka, Odzyskiwanie godności po traumie. Analiza transformacji osobistej po doświadczeniu przemocy seksualnej - studium przypadku, psycholog, seksuolog (w procesie certyfikacji na seksuologa klinicznego w PTS).
  • Justyna Ratkowska-Pasikowska, Wanda Baranowska, EquAlley: Ograniczanie przemocy ulicznej poprzez równość i wspólnotę, Uniwersytet Łódzki.

Swój akces w spotkaniu stacjonarnym i on-line łącznie zgłosiło 75 przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego, z instytucji tj.:

  • I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Bełchatowie
  • Liceum nr 15
  • Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza w Brzezinach
  • Liceum Ogólnokształcące w Brzezinach
  • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, III WPŚ
  • MOPS I Wydział Pracy Środowiskowej
  • MOPS Łódź, Wydział Przeciwdziałania Przemocy Domowej
  • Pokój Spokój Gabinet Psychologiczny
  • Policja
  • Powiatowy Zespół Szkół w Złoczewie
  • PSP "Edukacja" w Radomsku
  • Publiczna Szkoła Policealna "Edukacja" w Radomsku
  • Publiczne Zaoczne Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych "Edukacja" w Radomsku
  • SOSW Nr 1 w Łodzi
  • Straż Miejska w Łodzi
  • Szkoła Podstawowa nr 36 im. Zenona Wasilewskiego
  • Szkoła Podstawowa nr 109
  • Szkoła Podstawowa nr 170 im. Anieli Krzywoń w Łodzi
  • Szkoła Podstawowa nr 182 Łódź
  • Szkoła Podstawowa nr 41 im. Króla Władysława Jagiełły
  • Szkoła Podstawowa nr 42 w Łodzi
  • Technikum Przy Łódzkiej Szkole Mody Kosmetologii Fryzjerstwa Anagra
  • XXIX Liceum Ogólnokształcące w Łodzi
  • XXX Liceum Ogólnokształcące im. ks. bp. Ignacego Krasickiego
  • Zespół Szkół Edukacji Tecnicznej- Łódź
  • Zespół Szkół Elektryczno - Elektronicznych w Radomsko
  • Zespół Szkół nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Wieluniu
  • Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 6
  • Zespół Szkół Specjalnych w Wieluniu.
  • ZSO nr 1 Łódź
  • ZSP w Kleszczowie
  • ZSZ nr 1 w Skierniewicach

Organizatorem Multiplier Event była: dr Wanda Baranowska – kierownik projektu i dr Justyna Ratkowska-Pasikowska.
 

OUR 2ND FLYER

eqAlley

EqAlley

SPOTKANIE W RAMACH PROGRAMU EQUALLEY

Dzień pierwszy 17.10.2023

The summary that the first day was focused on the practical part of the project, where the developed scenarios were verified and evaluated. The workshop included breaking stereotypes and normative gender roles, with participants acting out scenes to demonstrate overcoming these stereotypes. The importance of showcasing diversity and engaging in open conversations about various topics was emphasized. Additionally, the educators highlighted the significance of not leaving children with unanswered questions and promoting unbiased education and open conversations for proper child development.

Podsumowanie pierwszego dnia projektu skupił się na praktycznej części projektu, gdzie opracowane scenariusze były weryfikowane i oceniane. Warsztaty obejmowały obalenie stereotypów i normatywnych ról płciowych, uczestnicy odgrywali sceny, aby pokazać pokonywanie tych stereotypów. Podkreślono znaczenie prezentacji różnorodności i angażowania się w otwarte rozmowy na różnorodne tematy. Ponadto edukatorzy zaznaczyli znaczenie niepozostawiania dzieci z nieodpowiedzianymi pytaniami oraz promowanie bezstronnej edukacji i otwartych rozmów dla właściwego rozwoju dziecka.

Dzień drugi 18.10.2023

The meeting discusses the negative effects of catcalling, which perpetuates objectification, sexism, and harassment. It highlights how catcalling violates a person's sense of safety and security, as well as reinforces harmful gender stereotypes and impacts the victim's self-esteem and mental health. The meeting also emphasizes the broader societal consequences of catcalling and the need to raise awareness and implement stricter laws to eradicate this behavior. Additionally, the meeting provides strategies for dealing with street harassment, such as staying calm, creating distance, seeking help, documenting evidence, and reporting incidents. It also mentions the importance of self-empowerment and ways of coping with street harassment. The meeting concludes by discussing the workshop activities focused on changing stereotypes and supporting boys in becoming allies against street harassment.

Spotkanie dotyczyło omawia negatywnych skutków wyżywań, które utrwala uprzedmiotowienie, seksizm i molestowanie. Podkreślono, w jaki sposób zaczepki naruszają poczucie bezpieczeństwa danej osoby, a także wzmacniają szkodliwe stereotypy dotyczące płci i wpływają na samoocenę i zdrowie psychiczne ofiary. Podczas spotkania podkreślaliśmy również szersze społeczne konsekwencje przezywania kobiet oraz potrzebę podnoszenia świadomości i wdrażania surowszych przepisów w celu wyeliminowania tego zachowania. Ponadto podczas spotkania wypracowywaliśmy strategie radzenia sobie z nękaniem ulicznym, takie jak zachowanie spokoju, tworzenie dystansu, szukanie pomocy, dokumentowanie dowodów i zgłaszanie incydentów. Wspomniano również o znaczeniu usamodzielniania się i sposobach radzenia sobie z nękaniem ulicznym. Spotkanie kończy się omówieniem działań warsztatowych skoncentrowanych na zmianie stereotypów i wspieraniu chłopców w stawaniu się sojusznikami przeciwko nękaniu ulicznemu.

Dzień trzeci 19.10.2023

In the meeting on October 19, 2023, the topic of discussion was TPM 2. The management provided updates and evaluations, and feedback was given. The reports for the period from February 1, 2023, to December 31, 2023, were due in January. The importance of keeping everything in the project folder was emphasized, as well as the upcoming important dates for Erasmus+. The results of the LTTA evaluations in Bilbao will be announced next week. The first round of evaluations included watching a video from the school called "YouTube Denok bat." The results showed an average rating for workshop 1, with a discussion on the level of the discussion and reflection on vocabulary and actions. Workshop 2 included both online and in-person activities, and materials were used to explain the tasks. A new play called "Finito" was also mentioned.

Na spotkaniu w dniu 19 października 2023 r. tematem dyskusji był TPM 2. Kierownictwo przedstawiło aktualizacje i oceny oraz przekazało informacje zwrotne. Raporty za okres od 1 lutego 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. miały być gotowe w styczniu. Podkreślono znaczenie przechowywania wszystkiego w folderze projektu, a także zbliżające się ważne daty dla programu Erasmus +. Wyniki ewaluacji LTTA w Bilbao zostaną ogłoszone w przyszłym tygodniu. Pierwsza runda ewaluacji obejmowała obejrzenie filmu ze szkoły zatytułowanego "YouTube Denok bat". Wyniki pokazały średnią ocenę warsztatu 1, z dyskusją na temat poziomu dyskusji i refleksji na temat słownictwa i działań. Warsztat 2 obejmował zarówno działania online, jak i osobiste, a do wyjaśnienia zadań wykorzystano materiały. Wspomniano również o nowej grze „Finito".

Dzień czwarty 20.10.2023

The EquAlley_Partners meeting discussed several topics including the translations for the R1 booklet, which needed to be completed by a certain deadline. The R2 course LTTA evaluations will be sent by UŁ next week. The final version of the guide is expected to be completed by April 8th, although earlier completion in mid-March is preferred. Multiple events will take place from April 10th to 22nd, with staff from all partners attending for at least half a day. Additionally, all partners will conduct their own ME in their respective countries on a specific day in April 2024. The task of checking recommendations for the developmental age of 12-16 needs to be completed by November 10th.

Na spotkaniu EquAlley_Partners omówiono kilka tematów, w tym tłumaczenia do broszury R1, które musiały zostać ukończone w określonym terminie. Oceny LTTA kursu R2 zostaną wysłane przez UŁ w przyszłym tygodniu. Oczekuje się, że ostateczna wersja przewodnika zostanie ukończona do 8 kwietnia, chociaż preferowane jest wcześniejsze ukończenie w połowie marca. Od 10 do 22 kwietnia odbędzie się wiele wydarzeń, w których pracownicy wszystkich partnerów będą uczestniczyć przez co najmniej pół dnia. Ponadto wszyscy partnerzy przeprowadzą własne ME w swoich krajach w określonym dniu w kwietniu 2024 roku. Zadanie sprawdzenia zaleceń dla wieku rozwojowego 12-16 lat musi zostać zakończone do 10 listopada.

BILBAO-CENTRUM SZKOLENIOWE

Dziś 18.10.23 r. w #Bilbao w centrum szkoleniowym Otxarkoaga do projektu #ErasmusPlus #KA2 EquAlley Project, dyskutujemy o #streetharassment i #genderstereotypy u młodzieży, aby wspólnie zbudować moduł szkoleniowy dla nauczycieli i szkoleniowców.

 

2021-1-ES01-KA220-SCH-000032603

EqAlley

STRATEGIA WYBORU INSTYTUCJI ORAZ PRACOWNIKÓW

Opracowywana jest strategia wyboru instytucji oraz pracowników tych instytucji do udziału w grupie fokusowej w Polsce, w ramach projektu EquAlley. 
A strategy is being developed to select institutions and employees of these institutions to participate in the focus group in Poland, as part of the EquAlley project. 

MIĘDZYNARODOWE SPOTKANIE W ŁODZI

Przedstawiciele wszystkich organizacji partnerskich EQUALLEY spotkali się w Polsce w dniach od 27 do 28 września 2022 r.
Po kilku miesiącach pracy online była to świetna okazja dla koordynatorów projektów, aby w końcu spotkać się fizycznie i porozmawiać na żywo. Spotkanie odbyło się na Uniwersytecie Łódzkim.

Celem spotkania był:

  1. Przegląd literatury dotyczącej gromadzenia danych na temat już istniejących interwencji szkolnych
  2. Ustalenie harmonogramu projektu
  3. Prezentacja przewodnika do badań bibliograficznych i w grupach fokusowych, dyskusja
  4. Prezentacja planu upowszechniania i ewaluacji

Organizatorem spotkania była dr Wanda Baranowska – kierownik krajowy projektu, Katedra Badań Edukacyjnych UŁ.

W spotkaniu uczestniczyli: 

  1. Iline  Ceelen (EMANCIPATOR), 
  2. Hannah Mars (EMANCIPATOR),
  3. Mikel Sagarminaga Ayastuy (OTXARKOAGA),
  4. Ana Belen Diaz Lopez (OTXARKOAGA), 
  5. Samuel Salvador  (AIDLEARN),
  6. Francisca Prazeres (AIDLEARN),
  7. Caterina Lacerra (EURO-NET),
  8. Anna Restivo (EURO-NET),
  9. Wanada Baranowska (UNIVERSITY OF LODZ),
  10. Justyna Ratkowska-Pasikowska (UNIVERSITY OF LODZ),
  11. Magdalena Staniaszek (UNIVERSITY OF LODZ).
     
EquWalley
EquWalley
EquWalley
EquWalley
EquWalley

Projekt EquAlley to 24-miesięczny projekt edukacji szkolnej finansowany z programu Erasmus+ Komisji Europejskiej, realizowany wspólnie z partnerami z Hiszpanii, Portugalii, Włoch, Holandii i Polski. Jego celem jest przełamanie stereotypów związanych z płcią, niwelowanie niesprawiedliwości społecznej i agresywnych zachowań ze względu na płeć, zwłaszcza w przestrzeni publicznej i wśród młodzieży. 
Cel ten zostanie osiągnięty poprzez promowanie i zachęcanie młodzieży do ponownego przemyślenia ról, norm i stereotypów związanych z płcią w ramach kursu blended-learning skierowanego do instytucji pracujących z młodzieżą (szkół, ośrodków młodzieżowych, klubów sportowych ...). 
Więcej o projekcie:

Plakat EquAlley

Falyer EquAlley


Z ramienia Wydziału Nauk o Wychowania, działania projektowe na terenie Polski koordynowane są przez dr Wandę Baranowską