Naukowcy UŁ pomogą uczniom w rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych

Psycholodzy i pedagodzy z Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego będą starali się pomóc uczniom w ich rozwoju społeczno-emocjonalnym. Umożliwi to 2,5-letni międzynarodowy projekt edukacyjny COMPUSEL, którego realizacja właśnie się rozpoczęła. Działaniami naukowców będą objęci nauczyciele i uczniowie szkół podstawowych.

Projekt powstał w odpowiedzi na alarmujące dane z polskich i zagranicznych szkół, dotyczące pogarszającej się kondycji emocjonalnej uczniów i ich niskiej odporności na stres – informują dr Karolina Kossakowska i dr Magdalena Zadworna, z Instytutu Psychologii UŁ, które pracują w projekcie.

Chcemy, aby uczniowie lepiej radzili sobie ze stresem nie tylko w szkole, ale także poza nią. Będziemy uczyć dzieci dobrej, skutecznej komunikacji, co ma się przyczynić do zwiększenie ich poczucia dobrostanu 

mówi dr Magdalena Zadworna, kierownik projektu w UŁ.

Będziemy również pracować z nauczycielami, dostarczając im wiedzy o sposobach pracy z uczniami, które pomogą im rozwinąć umiejętności psychospołeczne

dodaje dr Karolina Kossakowska.

Ważnym aspektem projektu jest usprawnienie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w środowisku szkolnym z uwzględnieniem tzw. myślenia komputacyjnego. Terminem tym określa się procesy myślowe i działania towarzyszące formułowaniu skomplikowanych, otwartych problemów i znajdywaniu ich rozwiązań z wykorzystaniem komputera.  

Nie zapominamy też o wypracowaniu z nauczycielami programu mającego na celu poprawę osiągnięć edukacyjnych uczniów – uzupełniają badaczki.   

Międzynarodowe konsorcjum projektowe planuje wypracować konkretne rozwiązania służące nauczycielom i uczniom szkół podstawowych, a w szczególności:   

  •  narzędzia i kurs szkoleniowy dla nauczycieli służący rozwijaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów,  
  •  program profilaktyczny wspierający uczniów w radzeniu sobie z następstwami zaburzeń w obszarze kompetencji społeczno-emocjonalnych (zapobieganie depresjom, stresowi, samobójstwom, etc.) w oparciu o myślenie komputacyjne,
  •  wdrożenie wniosków z badań w pracy pedagogicznej nad rozwijaniem umiejętności psychospołecznych uczniów w wieku 9-11 lat w oparciu o myślenie komputacyjne. 

Co mówią światowe dane 

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2021 r., jeden na siedmiu nastolatków w wieku 10-19 lat doświadcza zaburzeń psychicznych, co odpowiada za 13 procent globalnego obciążenia chorobami w tej grupie wiekowej. Depresja, lęki i zaburzenia zachowania należą do głównych przyczyn chorób i niepełnosprawności wśród nastolatków. Samobójstwo to czwarta najczęstsza przyczyna zgonów wśród 15-19-latków. Brak działań wobec problemów zdrowia psychicznego nastolatków skutkuje tym, że oddziałują one również na ich dorosłość, pogarszając zarówno zdrowie fizyczne, jak i psychiczne oraz ograniczając możliwości prowadzenia przez nich satysfakcjonującego życia w przyszłości.  

O projekcie COMPUSEL 

Pełna nazwa projektu brzmi: Computational Thinking in Enhancing Primary Students' Social-Emotional Learning Skills. Jednym z podstawowych celów powołania międzynarodowego konsorcjum jest wymiana dobrych praktyk z krajów europejskich w obszarze kompetencji społeczno-emocjonalnych nauczycieli i uczniów w szkołach podstawowych. Całkowity budżet projektu finansowanego z funduszy programu Eramsus +, Partnerstwa Strategiczne wynosi prawie 200 tys. euro. Współpraca naukowców potrwa do sierpnia 2024 roku. 

Konsorcjum tworzą: 

  • Çanakkale Onsekiz Mart University – Turcja (uczelnia zarządzająca projektem), 
  • Uniwersytet Łódzki: dr Magdalena Zadworna (ORCID: 0000-0002-0585-019X), dr Karolina Kossakowska (ORCID: 0000-0003-3618-1918) z Instytutu Psychologii UŁ, dr Arleta Suwalska (ORCID: 0000-0003-0713-8451) z Katedry Teorii Wychowania UŁ)  
  • Izmir Demokrasi Unversity – Turcja, 
  • University of Evora –  Portugalia 
  • University of Bucharest – Romania, 
  • Social Cooperative Enterprise of Cyclades – Grecja.  

logo projektu

Materiał źródłowy: dr Karolina Kossakowska, dr Magdalena Zadworna, Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ; redakcja: Honorata Ogieniewska z Centrum Promocji UŁ