Projekt EquAlley

EquAlley to dwuletni projekt kierowany dla edukacji szkolnej, finansowany w ramach programu Erasmus+ przez Komisję Europejską, realizowany z partnerami z Hiszpanii, Portugalii, Włoch oraz Holandii. Jego celem jest zakwestionowanie przez młodzież stereotypów dotyczących płci, niesprawiedliwości społecznej i przemocy związanej z płcią, szczególnie w przestrzeni publicznej.

O PROJEKCIE

EquAlley 2021-1-ES01-KA220-SCH-000032603

Multilingual Disclaimers

DLACZEGO?

Przemoc ze względu na płeć jest jedną z najistotniejszych kwestii społecznych, a molestowanie uliczne jest poważnym problemem eksponującym nierówność płci, której doświadcza codziennie wiele dziewcząt i kobiet. EquAlley dąży do stworzenia wolnego, bezpiecznego i równego środowiska dla kobiet. Priorytetem działań projektowych było zaangażowanie młodych ludzi i zaproszenie ich do dyskusji na temat profilaktyki oraz radzenia sobie z przemocą uliczną. Szerzenie wiedzy okazało się dla nas kluczowe, a włączenie głosu młodego pokolenia i poznania ich perspektywy pozwoliło nam na stworzenie materiałów edukacyjnych odpowiadających potrzebom i oczekiwaniom odbiorców. Niezwykle istotny aspekt naszych dyskusji dotyczył nie tylko sposobów zapobiegania, ale przede wszystkim radzenia sobie osób doświadczających przemocy oraz tych, którzy stali się przypadkowym obserwatorem, świadkiem. Każdy z nich bez względu na pozycję, w której się znalazł może działać i reagować. Przygotowane przez nas materiały edukacyjne są rzetelnym i nowoczesnym opracowaniem odpowiadającym na współczesne problemy, których może doświadczyć młodzież. Oferowany przez nas pakiet materiałów oferuje gotowe rozwiązania metodyczne wspierające prace nauczycieli.

JAK?

Przygotowane przez nas materiały edukacyjne są rezultatem zespołowej pracy badaczy oraz edukatorów. Dzięki wywiadom fokusowym, prowadzonym z osobami na co dzień pracującymi z młodzieżą zrekonstruowaliśmy sposób definiowania przemocy ulicznej przez badanych, a także sposoby radzenia sobie edukatorów z tym problemem w przestrzeni szkolnej. Rozmowy z doświadczonymi edukatorami umożliwiły nam opracowanie konspektów do pracy z młodzieżą na temat przemocy ulicznej oraz stereotypów dotyczących płci. Opracowane przez nas materiały szkoleniowe mają na celu wspierać oraz zachęcać edukatorów do szerzenia świadomości z zakresu zapobiegania oraz interweniowania w sytuacji doświadczania i/lub obserwowania przemocy w przestrzeni publicznej. Ponadto niezwykle istotnym komponentem przygotowanych przez nas zasobów szkoleniowych jest dyskusja o stereotypach, nierówności płciowej oraz konsekwencji tkwienia w utartych (szkodliwych) schematach dotyczących ról społecznych przypisywanych płci.

Rezultaty:

BADANIA

Pierwszym rezultatem projektu jest broszura na temat molestowania ulicznego jako formy przemocy. Jest ona oparta na wynikach badań prowadzonych z udziałem edukatorów. Materiał empiryczny był gromadzony w każdym kraju partnerskim przez co nasza perspektywa jest jeszcze szersza, ponieważ sięga do doświadczeń osób pracujących z młodzieżą w różnych krajach europejskich. Bazując na dobrych praktykach oraz analizie porównawczej wypracowaliśmy nowy model pracy z młodymi osobami na temat przemocy ulicznej. Dotychczas mało eksplorowany problem w przestrzeni edukacyjnej zmotywował nas do przygotowania pakietu materiałów służących edukatorom do pracy z młodzieżą.

KURS

Drugi rezultat - kurs - stanowi rdzeń projektu EquAlley. W ramach tej fazy został stworzony edukacyjny kurs blended-learningowy dla młodzieży w wieku 12-16 lat. Kurs składa się z trzech części: pierwsza, przeznaczona dla przedstawicieli wszystkich płci tworzących jedną grupę/klasę. Uczestnicy zostaną wspólnie wprowadzeni w temat i zachęceni do wymiany opinii na temat ról płciowych, norm i stereotypów. Oczekuje się, że ta wymiana wytworzy empatię i zmieni perspektywę postrzegania wśród młodzieży ról społecznych uwarunkowanych płcią, a także poszerzy ich świadomość na temat konsekwencji szkodliwości posługiwania się stereotypami.

Kolejna część kursu jest skonstruowana specjalnie pod kątem płci, ze względu na dużą wrażliwość tematu i konieczność ukierunkowania treści na różnice między młodzieżą męską (część druga kursu) i żeńską (część trzecia). Uczniowie niebinarni/queer będą mogli wybrać uczestnictwo w jednej z grup lub nie uczestniczyć w niej wcale. W grupie "męskiej" główny nacisk na kurs będzie położony na nauczanie i odkrywanie męskości, seksizmu i tego, jak stać się sojusznikiem w sytuacjach, w których dochodzi do przemocy ze względu na płeć, w szczególności molestowania ulicznego. Chłopcy dowiedzą się jak reagować na przemoc uliczną.

W grupie "żeńskiej" nacisk zostanie położony na odkrywanie (stereotypowych) ról płciowych, nauczanie i promowanie poczucia własnej skuteczności, samowystarczalności i sposobów radzenia sobie/reagowania na molestowanie uliczne.

Celem jest uwrażliwienie uczestników na dyskryminujące zachowania i szkodliwe postawy, zapobieganie im oraz dostarczanie narzędzi do radzenia sobie z nimi. To dwuwymiarowe podejście jest innowacyjne samo w sobie i jest pierwszym, które uwzględnia ważny aspekt molestowania ulicznego w programach edukacyjnych skupionych na nierówności płci.

PRZEWODNIK

Trzecim rezultatem projektu jest przewodnik metodyczny dla edukatorów pracujących z młodzieżą w wieku 12-16 lat, ułatwiający przeprowadzenie kursu. Przewodnik ma na celu wspieranie edukatorów. Odnajdujemy w nim ważne informacje na temat ról płciowych, norm i stereotypów, a także molestowania ulicznego jako formy przemocy uwarunkowanej płcią (na przykład informacje zebrane w grupach fokusowych, a także słowniczek pojęć charakteryzujących temat). Jest on dostępny w języku angielskim, włoskim, portugalskim, hiszpańskim, holenderskim i polski.

Z ramienia Wydziału Nauk o Wychowaniu, działania projektowe na terenie Polski kierowane są przez dr Wandę Baranowską, wykonywczyniami są dr Justyna Ratkowska-Pasikowska oraz dr Gabriela Dobińska.

Strona projektu  

https://equalley.aidlearn.eu/pl  

https://www.wnow.uni.lodz.pl/projekty/equalley