Brak elementów do wyświetlenia

Seminarium Metodologii Pedagogiki

XI Seminarium Metodologii Pedagogiki

Szanowni Państwo,

w grudniu 2025 roku odbyło się jubileuszowe X. Seminarium Metodologii Pedagogiki PTP zorganizowane w formie online przez Dariusza Kubinowskiego i Mariana Nowaka pod tytułem Metodologia nauk pedagogicznych w Polsce między swoistością i uniwersalizmem: historyczne źródła – aktualne kontrowersje – tropy przyszłości. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami Rady naukowej SMP organizatorem XI. Seminarium jest Katedra Badań Edukacyjnych Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zapraszamy do Łodzi do dyskusji nad problemami doświadczanymi w praktyce badawczej i nad zagadnieniami podejmowanymi w debatach metodologicznych.

ZARYS TEMATYKI SEMINARIUM

Proponowany temat spotkania: Warunki tworzenia wiedzy w pedagogice - metodologiczne problematyzacje.

Namysł nad warunkami tworzenia wiedzy przez osoby uprawiające pedagogikę od dawna charakteryzuje naszą perspektywę lokowania refleksji metodologicznej. W ostatnich latach, wraz z postępującym różnicowaniem się metod badawczych i orientacji metodologicznych, rośnie znaczenie pytania, w jaki sposób metodologia nauki sprzyja tworzeniu wiedzy pozwalającej opisać i zrozumieć edukacyjną rzeczywistość? Tradycyjnie metodologii przypisuje się cechę normatywności: ma ona określać reguły i sposoby prowadzenia badań. 

Warto zauważyć, że normatywne traktowanie metodologii w praktyce badawczej sprzyja poprawności postępowań badawczych (aż po pustą rytualizację czynności badawczych i opisującego je języka) nie zawsze prowadząc do ich owocności. Jednocześnie prowadzone są badania, w których reguły i sposoby postępowania nie są znormalizowane, a rozstrzygającą rolę przypisuje się wartościom i nadrzędnym celom poznania. Uznając zarówno wartość świadomie stosowanych reguł, jak i świadomego ich przekraczania, proponujemy pod rozwagę w dyskusjach panelowych następujące zagadnienia: 

  • Jaka metodologia sprzyja owocności badań pedagogicznych? Jak rozumiemy metodologię, jak ją rozwijamy i praktykujemy?
  • Jakiej wiedzy oczekujemy od badań pedagogicznych i w czym się wyraża owocność badań?
  • Jakie są źródła uzasadnień wyborów metodologicznych? Jakie praktyki uzasadniania i ich języki stosujemy?
  • Jakie ograniczenia i problemy poznawcze pojawiają się w badaniach pedagogicznych? Jakie przeszkody epistemologiczne ujawniają się w rozwijaniu metod poznawania w pedagogice? 

Poza czterema panelami proponujemy także otwartą dla wszystkich dyskusję (seminaryjny hyde park) skoncentrowaną wokół pytań:

  • Czy szukać granic?
  • Czy są granice dowolności decyzji metodologicznych i metodycznych?
  • W jaki sposób te granice są ustalane, sankcjonowane, a w jaki przekraczane?

RADA NAUKOWA SEMINARIÓW METODOLOGII PEDAGOGIKI

  1. prof. dr hab. Krzysztof Rubacha (Krajowy Koordynator Seminariów Metodologii Pedagogiki)
  2. dr hab. Stanisława Byra prof. UMCS
  3. prof. dr hab. Helena Ostrowicka
  4. dr hab. Sławomir Pasikowski prof. UŁ
  5. prof. dr hab. Jacek Piekarski
  6. prof. dr hab. Krzysztof Szmidt
  7. prof. dr hab. Danuta Urbaniak-Zając

KOMITET NAUKOWY XI. SEMINARIUM METODOLOGII PEDAGOGIKI

prof. dr hab. Danuta Urbaniak-Zając 
prof. dr hab. Jacek Piekarski 
dr hab. Sławomir Pasikowski, prof. UŁ

SEKRETARZYNIE XI. SEMINARIUM METODOLOGII PEDAGOGIKI

dr Magdalena Matusiak-Rojek
mgr Martyna Jarota

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

XI. Seminarium Metodologii Pedagogiki PTP odbędzie się w dniach 22-23 czerwca 2026 w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym Uniwersytetu Łódzkiego (ul. Rogowska 26, 91-529 Łódź).

Kompleks położony jest w malowniczej dzielnicy Łodzi pośrodku Krajobrazowego Parku Wzniesień Łódzkich, w otulinie Lasu Łagiewnickiego.

Seminarium będzie także transmitowane online.

Kolejne informacje organizacyjne wraz z formularzem zgłoszeniowym zostaną przesłane w następnym komunikacie.

KONTAKT

E-mail: smp2026@now.uni.lodz.pl

Strona internetowa: www.wnow.uni.lodz.pl/konferencje/xi-seminarium-metodologii-pedagogiki  

ul. Pomorska nr 46/48
91-408 Łódź

tel: 42/665 57 22

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR