Prorektor Uniwersytetu Łódzkiego ds. relacji akademickich i kontaktów z otoczeniem, prof. UŁ Radosław Olszewski, oraz dziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ, prof. UŁ Alina Wróbel, podkreślali istotę wpływu działań wdrożeniowo-badawczych na rozwój kapitału społecznego, zwracając uwagę na znaczenie ich trwałości i innowacyjności, nawiązując przy tym do koncepcji „wysp oporu edukacyjnego”.
Dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Łodzi, Elżbieta Płaszczyk, zwróciła uwagę na znaczenie aktywnej współpracy i dialogu pomiędzy Uniwersytetem a Przedszkolami Miejskimi w Łodzi, które wdrażają innowacyjne podejścia do procesów uczenia się, ze szczególnym naciskiem na naukę czytania i pisania. Podkreśliła, że takie działania sprzyjają budowaniu zaufania oraz motywują do kontynuacji współpracy.
Autorki projektu „Skuteczne zdziwienie. Wyzwalamy myślenie”, Monika Wiśniewska-Kin oraz Weronika Kisiel, analizując wyniki pięcioletnich badań, wykazały wyjątkowy potencjał łódzkich przedszkolaków w zakresie rozpoznawania znaków utrwalających mowę i czytania. Nawiązując do myśli M. Endego, podkreśliły, iż „ich doświadczenia edukacyjne, które chodziły na piechotę, pod wpływem dzieci zyskały skrzydła”.
Działania prowadzone wspólnie z przedszkolakami umożliwiły im doświadczenie wolności, uwolnienie od utartych schematów, uruchomienie wyobraźni oraz sprowokowały naturalną dziecięcą ciekawość.
W podsumowaniu podkreślono znaczenie wyników badań dla rozwoju refleksji nad potencjałem dziecka w wieku przedszkolnym oraz rolę wczesnej edukacji w kształtowaniu jego zdolności poznawczych.
