Brak elementów do wyświetlenia

Echa dźwięków: ścieżki dziecięcych interpretacji

W dniu dzisiejszym na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego odbyła się wystawa pt. „Zapatrzeni – zasłuchani – zaczytani: Dziecięce strategie uczenia się przez zdziwienie”.

Opublikowano: 16 grudnia 2025

Projekt ten jest wynikiem interdyscyplinarnej współpracy pedagoga i filologa z Katedry Pedagogiki Wieku Dziecięcego, dr hab. Moniki Wiśniewskiej-Kin, prof. UŁ, oraz historyka sztuki, dr hab. Anety Pawłowskiej, prof. UŁ, z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.

Jak podkreśliła Dziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu, dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ, to interdyscyplinarne przedsięwzięcie ukazuje dziecko jako aktywnego twórcę dźwiękowych obrazów. Nauka czytania traci w ten sposób swój formalny charakter, a czytanie dziecięce staje się rodzajem ekspresji i artystycznego wyrazu.

Łódzkie przedszkolaki projektują ciąg dalszy opowieści o dźwiękach, które śnią, marzą i działają w artystycznej książce obrazkowej „Zamieniam się w słuch. Opowieści dźwiękiem malowane”, zilustrowanej przez Martę Ignerską. Takie strategie oswajania dzieci z czytaniem kształtują poczucie tożsamości dziecka, które w późniejszym życiu stanie się dorosłym czytelnikiem, oraz wyposażają je w umiejętność głębszego rozumienia siebie i świata. Zdaniem dr hab. Radosława Olszewskiego, prof. UŁ, Prorektora ds. relacji akademickich i kontaktów z otoczeniem, strategie te zapobiegają wykluczeniu kulturowemu.

Wystawę będzie można oglądać w holu nowoczesnego gmachu Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ, przy al. Rodziny Scheiblerów 2, do 21 grudnia 2025 roku.

Zapatrzeni – zasłuchani – zaczytani: Dziecięce strategie uczenia się przez zdziwienie

Zapatrzeni – zasłuchani – zaczytani: Dziecięce strategie uczenia się przez zdziwienie

Zapatrzeni – zasłuchani – zaczytani: Dziecięce strategie uczenia się przez zdziwienie

Zapatrzeni – zasłuchani – zaczytani: Dziecięce strategie uczenia się przez zdziwienie

ul. Pomorska nr 46/48
91-408 Łódź

tel: 42/665 57 22

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR