KIERUNEK: PEDAGOGIKA
Opis studiów
PEDAGOGIKĘ jako dyscyplinę akademicką zakwalifikowano do nauk społecznych. Z tego też powodu efekty uczenia się na kierunku studiów noszącym tę nazwę mieszczą się w dziedzinie nauk społecznych. Treści kształcenia - poza problematyką sensu stricto pedagogiczną – obejmują zagadnienia z zakresu filozofii, socjologii i psychologii. Interdyscyplinarna wiedza pozwala studentom zrozumieć indywidualne uwarunkowania, a także społeczno-kulturowy kontekst kształcenia, wychowania, opieki, resocjalizacji oraz innych działań wspierających rozwój człowieka; sprzyja także kształtowaniu rozwoju zawodowego pedagoga.
Studia I stopnia na kierunku PEDAGOGIKA umożliwiają zdobycie umiejętności w zakresie prowadzenia badań empirycznych, diagnozowania problemów wychowawczych, tworzenia własnego warsztatu metodycznego pedagoga lub nauczyciela-wychowawcy oraz efektywnej komunikacji i pracy zespołowej. Studiowanie pedagogiki stwarza możliwość nabycia przez studentów samowiedzy, pozwalającej na kształtowanie i projektowanie osobistego rozwoju w zakresie kompetencji społecznych i osobowych, refleksyjności oraz krytycznej postawy. Struktura programu studiów obejmuje trzy zasadnicze elementy: moduł przedmiotów podstawowych, moduł przedmiotów wybieralnych oraz moduł przedmiotów ogólnouczelnianych.
Cele kształcenia:
- Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy pedagogicznej obejmującej terminologię, wybrane teorie i nurty myśli pedagogicznej, a także metodykę działalności pedagogicznej, pozwalającej na rozumienie specyfiki pedagogiki oraz jej powiązań z innymi dyscyplinami.
- Kształtowanie umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykorzystywania wiedzy w diagnozowaniu, projektowaniu, organizowaniu, realizowaniu i ewaluacji działalności pedagogicznej, realizowanej w przestrzeni społeczno-kulturowej.
- Przygotowanie studenta do podjęcia pracy badawczej zgodnie z kanonami metodologii badań pedagogicznych.
- Kształtowanie umiejętności uczenia się i doskonalenia wiedzy specjalistycznej, umiejętności i kompetencji pedagogicznych z wykorzystaniem nowoczesnych środków oraz metod pozyskiwania, organizowania, a także przetwarzania informacji i materiałów.
- Kształtowanie umiejętności merytorycznego komunikowania się zarówno ze specjalistami, jak i z osobami spoza grona specjalistów zaangażowanych zawodowo w rozwiązywanie praktycznych problemów pedagogicznych.
- Rozwijanie wrażliwości etycznej (w tym aksjologicznej) studentów i postaw prospołecznych oraz poczucia odpowiedzialności zawodowej także w sferze przedsiębiorczości.
- Praktyczne przygotowanie studentów do realizowania zadań w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, artystycznej, resocjalizacyjnej i/lub pomocowej).
Specjalności
W ramach studiów I stopnia na kierunku PEDAGOGIKA studenci mają do wyboru następujące specjalności:
- Terapia pedagogiczna
- Pedagogika resocjalizacyjna
- Pedagogika społeczna w cyklu życia – opieka i wychowanie
Ukończenie studiów I stopnia na wymienionych specjalnościach nie daje kwalifikacji, o których jest mowa w Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik 3) oraz Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, lecz jest warunkiem koniecznym do ich uzyskania. Uzyskanie kwalifikacji w zakresie terapii pedagogicznej, resocjalizacji, pedagoga - wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej wiąże się z koniecznością kontynuowania i ukończenia studiów II stopnia na tożsamych specjalnościach na kierunku PEDAGOGIKA.
Główne przedmioty
- Pedagogika ogólna
- Psychologia ogólna
- Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
- Dydaktyka ogólna
- Historia opieki i wychowania
- Podstawy prawa rodzinnego, opiekuńczego i oświatowego
- Filozofia z etyką w zawodzie pedagoga
- Psychologia rozwoju człowieka
- Psychologia wychowania
- Pedeutologia
- Warsztat umiejętności wychowawczych
- Emisja głosu
- Logika
- Pedagogika specjalna
- Diagnostyka pedagogiczna
- Komunikacja społeczna i rozwój zawodowy w pracy pedagoga
- Pedagogika społeczna
- Kompetencje cyfrowe w dobie dezinformacji
- Neuroróżnorodność i zaburzenia w rozwoju człowieka
- Podstawy pedagogiki opiekuńczej
Sylwetka absolwenta
Absolwenci studiów I stopnia na kierunku PEDAGOGIKA przygotowani są do rozpoczęcia kariery zawodowej w szeroko rozumianej rzeczywistości edukacyjnej, a w szczególności w: placówkach oświatowo-wychowawczych (np. szkoły, świetlice, poradnie pedagogiczno-psychologiczne, poradnie rodzinne), placówkach resocjalizacyjnych (np. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze), placówkach opiekuńczo-wychowawczych (np. rodzinne domy dziecka, domy dziecka, pogotowia opiekuńcze, internaty, świetlice środowiskowe, interwencyjne ośrodki preadopcyjne, szkolne schroniska młodzieżowe, ogrody jordanowskie).
Absolwent studiów I stopnia na kierunku PEDAGOGIKA może kontynuować kształcenie na studiach II stopnia, których rekrutacja i wymagania wstępne przewidują kompetencje zdobyte na studiach I stopnia. Może również kontynuować kształcenie na studiach podyplomowych i innych formach kształcenia, a także w innych uczelniach, uzupełniając swoje wykształcenie.
Zasady przyjęć
Kandydaci będą kwalifikowani na podstawie złożenia wymaganych dokumentów. W przypadku zbyt dużej liczby chętnych zasady przyjęć takie, jak na studia stacjonarne.
Studia od IV semestru będą realizowane w ramach specjalności, których wykaz będzie corocznie podawany do wiadomości. Warunki uruchomienia specjalności są uregulowane w Zasadach wyboru specjalności na kierunku Pedagogika (studia I stopnia) i udostępnione na stronie Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ.
Uniwersytet Łódzki umożliwia po ukończeniu studiów pierwszego stopnia ich kontynuację na studiach drugiego stopnia.
Co dalej?
Kontakt dla kandydata
E-mail: rekrutacja.wnow@uni.lodz.pl
Telefon: (42) 665 57 20