Twórczość pedagogiczna nauczycieli akademickich i studentów w procesie kształcenia akademickiego, które zorganizowała Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii Instytutu Pedagogiki KUL , a wzięli w nim czynny - wiodący udział naukowcy Katedry Teorii Wychowania:
- Sesję plenarną otwierał referat prof. dr hab. Bogusława Śliwerskiego p.t. Konieczność zmiany paradygmatu akademickiego kształcenia pedagogów
zaś obrady I Sekcji
- zapoczątkowało wystąpienie dr Arlety Suwalskiej na temat: Kierunki zmian w polskiej edukacji - przemyślenia na podstawie analizy esejów studentów III roku pedagogiki UŁ
Profesor B. Śliwerski, który jest autorem książki o aktywizującym kształceniu studentów pedagogiki (zał.) analizował następujące dylematy nauczycieli akademickich:
Dlaczego (nie-)warto przejmować się akademicką dydaktyką?
Komu (nie-)zależy na jakości akademickiego kształcenia?
Czy (nie-)potrzebne są zmiany w kształcenia studentów? Tożsamość nauczyciela akademickiego determinuje bowiem zróżnicowanie postaw akademików, którzy są zorientowani albo na: 1) bycie bardziej specjalistami w zakresie reprezentowanej przez siebie dyscypliny naukowej/kierunku kształcenia niż dydaktykami– edukatorami przyszłych profesjonalistów, 2) bycie bardziej dydaktykami, wykładowcami aniżeli prezentującymi wyniki własnych badań naukowych; 3) bycie trochę specjalistami i trochę dydaktykami albo 4) ani specjalistami, badaczami, ani dydaktykami.
Profesor przypomniał pogląd czołowego uczonego Katedry Pedagogiki w Uniwersytecie Łódzkim w latach 1945-1950 prof. Sergiusza Hessena, który pisał w 1931 roku w rozprawie "Podstawy pedagogiki" , że profesor uniwersytetu właśnie (…) dlatego ambicję swoją pokłada nie na prawidłowości wykonania określonego planu naukowego, nie na regularnem uczęszczaniu na wykłady przez ucznia, nie na dobrem wyniku egzaminów, a nawet nie na pedagogicznym talencie swych profesorów, lecz na obfitości środków, służących do pracy naukowej, na bogactwie reprezentowanych kierunków naukowych, na obecności w tem środowisku wybitnych przedstawicieli nauki i w oddźwięku na nowe prądy myśli naukowej" .
Natomiast dr Arleta Suwalska przedstawiła oczekiwania studentów w powyższym zakresie, a warto zaznaczyć, że są one kluczowe dla koniecznej zmiany procesu kształcenia nie tylko w naszym uniwersytecie. Te są o tyle znaczące, że dotyczą globalizacyjnych przemian w komunikacji międzyludzkiej, dostępie do światowych źródeł wiedzy i nowych technologii uczenia się.
