Wydarzenia


Piąty tytuł doktora honoris causa dla Profesora Bogusława Śliwerskiego

W dn. 25 czerwca 2020 r. prof. Bogusław Śliwerski dr h.c. multi otrzymał piąty z kolei tytuł Doktora Honorowego. Tym razem został mu on wręczony na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Ze względu na minimalizację zagrożenia spowodowanego koronawirusem uroczystość była transmitowana on-line.  W uroczystości wręczenia dyplomu doktora honoris causa, która była częścią zdalnie prowadzonych obrad Senatu UKSW,  uczestniczyli stacjonarnie rektor UKSW ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński i rektor-elekt ks. prof. dr hab.  Ryszard Czekalski.

W związku z objęciem kwarantanną ks. prof. Jarosława Michalskiego laudację odczytała prorektor prof. UKSW  Anna Fidelus. Recenzentami w tym postępowaniu byli profesorowie: Agnieszka Cybal-Michalska (dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu, przewodnicząca Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN) i Józef Górniewicz z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Prof. A. Cybal-Michalska już na wstępie swojej recenzji stwierdziła:

Doktorat honoris causa jest najwyższą godnością akademicką. Uczony tą godnością uhonorowany jest wzorem do naśladowania. Kogo Uniwersytet w ten sposób wyróżnia – jak podkreślił przed laty profesor Kazimierz Twardowski – „o tym widocznie sądzi, że może innym służyć za wzór, że może ich przykładem swoim uczyć, jak należy w danym zakresie życia postępować. (…) wszak <> to is, qui docet, a więc nauczyciel”. Z ogromną satysfakcją pragnę zaakcentować, iż Profesor Bogusław Śliwerski jest ze wszech miar godny takiego wyróżnienia. Wyjątkowe zalety Profesora, Jego wybitny dorobek naukowy, zasługują na najwyższe uznanie. Profesor Bogusław Śliwerski należy do elitarnego grona współczesnych uczonych o międzynarodowej renomie, prowadzących badania naukowe w obszarze nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Profesor Bogusław Śliwerski jest nie tylko wybitnym pedagogiem, pasjonatem wiedzy naukowej, ale również niezwykle zasłużonym społecznikiem.

Prof. J. Górniewicz podkreślał m.in. „W swojej biografii i dokonaniach na wielu polach aktywności zawodowej, społecznej, ale także rodzinnej Pan Profesor Bogusław Śliwerski prezentuje jednolity system wartości. Jest wierny swoim ideałom. Miał szczęście do nauczycieli, do przewodników życiowych. Słuchał wykładów znakomitych uczonych. Podpatrywał, jak oni rozwiązywali problemy badawcze jak też życiowe, jakie mieli pasje. Uczył się od nich szacunku do idei akademickich, do „universitas” jako wartości i postawy moralnej.  Pan Profesor Bogusław Śliwerski wysoko podniósł standard wymagań akademickich. Jest osobą, która w pełni zasługuje na tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Prezentuje najwyższe wartości akademickie, a Jego dorobek naukowy w zakresie opublikowanych prac, wypromowanych doktorantów, ocenionych badaczy z zakresu pedagogiki, upowszechnionych idei edukacyjnych w mediach i w trakcie spotkań z nauczycielami i działaczami oświaty jest przeogromny.

Doktor honorowy wygłosił wykład p.t. „Pedagogia odwagi i pozytywnego oporu wobec przemocy Prymasa Tysiąclecia – Kardynała Stefana Wyszyńskiego”.


Zbliżamy się do końca roku akademickiego. Czas kwarantanny był pełen intensywnej pracy dla każdego z nas. Chcemy mimo blasków i cieni zapamiętać te chwile i podzielić się z Wami tym, jak to u nas było… Może trochę z przymrużeniem oka 😉 Film „Stan horyzontalny” dedykujemy wszystkim nauczycielom, naszym wytrwałym studentom, a przede wszystkim pracującym mamom 😊 UWAGA!!! Film zawiera zdjęcia z prawdziwego życia! 😊 Pozdrawiamy Was serdecznie!! Ania i Martyna https://niechciejki.com Wykonanie: Martyna Justyńska, Anna Majewska-Owczarek Muzyka i tekst: Martyna Justyńska


Książka pod redakcją pracowników Katedry Pedagogiki Społecznej doceniona przez British Journal of Social Work

Jedno z najbardziej opiniotwórczych czasopism w obszarze pracy socjalnej, wydawane przez Oxford Academic- The British Journal of Social Work (https://academic.oup.com/bjsw) opublikowało bardzo pozytywną recenzję monografii Participatory Social Work: Research, Practice, Education, pod redakcją Mariusza Granosika, Anity Gulczyńskiej, Małgorzaty Kostrzyńskiej (Katedra Pedagogiki Społecznej, Uniwersytet Łódzki) oraz Brian’a Littlechild’a (Research Lead for Social Work, University of Hertfordshire, UK).

Książkę wydało Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego we współpracy z Wydawnictwem Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wśród autorów rozdziałów znajduje się wielu pracowników Wydziału Nauk o Wychowaniu.

Autorką recenzji jest Marie McElroy (Lecturer in Social Work & Practice Learning Coordinator Ulster University Magee Campus). Mamy nadzieję, że umieszczone poniżej fragmenty recenzji zachęcą do zapoznania się z książką (https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/produkt/participatory-social-work-research-practice-education/).

“While championing the strengths of participatory social work, the editors of this publication also provide a very balanced account of some of the challenges associated with this approach.”

“The editors have pulled together such a diverse and ‘internationally rich’ range of participatory research examples, which is sufficiently thought-provoking in one way, and positively reaffirming in another. In doing so, the editors also remind us of the importance of recognising and respecting the socially lived experiences of those with whom we work in practice and those with whom we teach in academic institutions, as a first step in equalising some of the power differentials that exist in social work practice, education and research.”

“This book will be of interest to many: undergraduate and postgraduate social work students; newly qualified and experienced social work practitioners across a wide range of practice settings; students and practitioners in the field of community development; and academics from across the broad range of social science disciplines, including but not exclusively, social work and community development. As the title suggests, this publication will also be of interest to researchers (including Service Users and academics) (…)”.

(pełna recenzja dostępna pod adresem: https://doi.org/10.1093/bjsw/bcaa017)

Marie McElroy, Participatory Social Work: Research, Practice, Education Mariusz Granosik, Anita Gulczynska, Malgorzata Kostrzynska and Brian Littlechild (eds) Łódź, Wydawnictwo UŁ, Jagiellonian University Press, 2019, pp. XIV + 360, ISBN 978 83 233 4599 2 (pb),

The British Journal of Social Work, Volume 50, Issue 3, April 2020, Pages 982–983



Tytuł profesora dla Mirosławy Zalewskiej-Pawlak Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ

https://biuletyn.uni.lodz.pl/archiwa/16410


Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego poleca w wolnym dostępie, prace autorek z Pracowni Pedagogiki Specjalnej Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ:

Rodzina w systemie wsparcia i pomocy osobom z problemem alkoholowym
Redaktor: Justyna Ratkowska-Pasikowska, Diana Müller-Siekierska, Karolina Walczak-Człapińska
https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/…/rodzina-w-systemie-wspar…/

Rodzice osób pijących alkohol problemowo. O ambiwalencji pomocy
Autor: Renata Szczepanik
https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/…/rodzice-osob-pijacych-al…/

Zrozumieć pijące dziecko
Autor: Diana Müller-Siekierska, Agnieszka Jaros
https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/p…/zrozumiec-pijace-dziecko/


Profesor dr hab. Danuta Urbaniak-Zając została wybrana do Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk na kadencję 2020-2023 r.

Profesor dr hab. Eleonora Maria Bielawska-Batorowicz oraz dr hab. Monika Wróbel zostały wybrane do Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk na kadencję 2020-2023 r.

Gratulujemy


W dniu 18 grudnia 2019 r. odbyło się spotkanie z Koordynatorami współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym podsumowujące współpracę z pracodawcami w 2019 r . W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Fundacji JiM, którzy przedstawili swoją prezentację, zapraszając jednocześnie studentów do współpracy.

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją – JiM


Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego

Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego to wyróżnienie dla autorów publikacji i artykułów, które przyczyniają się do pogłębiania debaty o edukacji w Polsce. Nagradzani naukowcy, edukatorzy i dziennikarze piszą o edukacji merytorycznie, nieszablonowo i odpowiedzialnie. Tak, jak Roman Czernecki, patron nagrody, z zaangażowaniem podchodzą do tematyki polskiego szkolnictwa.

Wśród laureatów tegorocznej nagrody wyróżnienie otrzymała dr Anita Gulczyńska, za: „Stigma and the doomed-to-fail school careers of young people from disadvantaged neighbourhoods”, w: “Children’s Geographies”

https://efc.edu.pl/programy/konkursczerneckiego/Laureaci


List Gratulacyjny dla prof. Bogusława Śliwerskiego.
Centralna Komisja Do Spraw Stopni i Tytułów w Warszawie.


18 października w Warszawie odbyła się
Konferencja Funduszu Rozwoju Systemu Edukacji

Wystąpienie główne wygłosił prof. dr hab. Krzysztof Szmidt:

https://www.flickr.com/photos/frse_pl/48934163118/in/album-72157711431453676/



Doktor Małgorzata Kostrzyńska z Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego odebrała wyróżnienie/nagrodę im. profesor Elżbiety Tarkowskiej za pracę naukową zatytułowaną „Stowarzyszanie się wykluczonych. Przykład bezdomności„.

Zarząd Łódzkiego Towarzystwa Naukowego na posiedzeniu 7 października br. przyznał nagrodę i wyróżnienie za prace badawcze z pedagogiki społecznej w XV edycji konkursu o Nagrodę im. Profesor I. Lepalczyk.

Laureatką została dr Małgorzata Kostrzyńska za książkę: Stowarzyszanie się „wykluczonych”. Przykład bezdomności,
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

Wręczenie nagrody i wykład Laureatki odbędą się 21 listopada br. podczas uroczystego posiedzenia Zarządu ŁTN.


Uroczystość nadania prof. dr.hab. Bogusławowi Śliwerskiemu najwyższej godności Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy miała miejsce 9 października 2019 r. w trakcie odbywającego się na Państwowym Uniwersytecie Pedagogicznym w Perejasławiu-Chmielnickim VIII Forum Naukowego Ukraina-Polska.

NANP Ukrainy to najwyższa akademicka instytucja państwowa powołana do życia przez Prezydenta Ukrainy w dn. 4 marca 1992 r. Dyplom dhc wręczył Prezydent NANP Ukrainy prof. dr hab. Wasyl Kremień, filozof wychowania, członek Narodowej Akademii Nauk Ukrainy. Zgodnie z obowiązującą na Ukrainie ceremonią – poza wręczeniem Dyplomu DHC (zał.) – uhonorowany tytułem Profesor otrzymał specjalnie uszytą togę.
Tytuł dhc został nadany przez Narodową Akademię Nauk Pedagogicznych Ukrainy uchwałą z dnia 20 czerwca 2019 r. Prof. dr hab. B.Śliwerski dr h.c. multi wygłosił wykład p.t. Recepcja w Polsce filozofii kordialnej Wasyla Suchomlińskiego .


W dniu 9 października 2019 r. zostanie wręczony tytuł doktora honoris causa Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy profesorowi Bogusławowi Śliwerskiemu dr.h.c. multi.  Uroczystość będzie miała miejsce  w trakcie odbywającego się cyklicznie VIII Forum Ukraina-Polska w Perejasław-Chmielnickim Państwowym Uniwersytecie Pedagogicznym im. Hryhorija Skoworody


Warszawa – Środa, 18 września 2019 r.

O Kongresie

Program

Mediateka

W Mediatece polecamy: “Nauczanie twórczości i mądrości? Tak!” – felieton prof. dr hab. Krzysztofa J. Szmidta


Dlaczego ludzie przychodzą do wróżki

Czy można zrozumieć dlaczego w XXI wieku uznawanym za czas nauki i wielkich osiągnięć technologicznych ludzie korzystają z porad wróżki? Jakie przyczyny leżą u źródeł tego typu zachowań ludzkich?

Komentarza eksperckiego do artykułu poruszającego tę problematykę pt. ” Dlaczego ludzie przychodzą do wróżki” udzieliła dr hab. Katarzyna Walęcka-Matyja z Instytutu Psychologii UŁ.

Zapraszamy do lektury:

Gazeta Wyborcza, piątek, 9 sierpnia 2019, ” Dlaczego ludzie przychodzą do wróżki”,s. 8-9.

Agresja wśród Polaków narasta. Jest niemierzalna, bo liczyć można tylko jej skutki

Komentarz ekspercki na temat zjawiska agresji w społeczeństwie dr hab. Katarzyny Walęckiej-Matyi z Instytutu Psychologii, Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ dla Gazety Prawnej z 9 sierpnia 2019 r.

https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/1425502,agresja-wsrod-polakow-badania-cbos.html

Wypowiedź eksperta dr hab. Katarzyny Walęckiej-Matyi na temat sytuacji seniorów w okresie wakacyjnym.

Okres wakacyjny nie wszystkim kojarzy się ze swobodą, wolnym czasem i radością z przebywania w rodzinnym gronie. W szczególnej sytuacji znajdują się seniorzy 90+, zmagający się z przewlekłymi chorobami i ich rodziny. Rodziny opiekujące się seniorami nie zawsze potrafią radzić sobie z sytuacją opieki nad osobą chorą w okresie późnej dorosłości. Stosują różne strategie opanowania trudnej sytuacji. Komentarz ekspercki do podjętego przez reporterkę TVP 3 Łódź tematu wygłosiła dr hab. Katarzyna Walęcka-Matyja z Instytutu Psychologii UŁ.

https://lodz.tvp.pl/787149/lwd


W środę 4 lipca pracownicy Wydziału Nauk o Wychowaniu świętowali otrzymanie przez dziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu prof. Danutę Urbaniak-Zając oraz prodziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu prof. Elżbietę Kowalska-Dubas tytułu profesora. Na tym samym spotkaniu pożegnaliśmy przechodzących na emeryturę prof. Jacka Piekarskiego, prof. Wiesława Szymczaka i dr. Wojciecha Wieczorka.


Wystawa fotografii pt. „Łódź (dla) Bezdomnych”

Jak widzą Łódź bezdomni? Czym dla ich jest miasto? Będzie to można zobaczyć odwiedzając wystawę „Łódź (dla) Bezdomnych”, która w najbliższy poniedziałek (3.06) pojawi się w Manufakturze. – więcej

Szanowni Państwo,
Piszę z nadzieją na zainteresowanie Państwa wystawą fotograficzną pt. „Łódź (dla) Bezdomnych”, organizowaną przez Centrum Innowacji Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego i Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wystawa prezentuje fotografie wykonane przez osoby doświadczające bezdomności. Autorzy mieli za ich pomocą pokazać, jak odczuwają miasto, jak doświadczają bezdomności.
To fantastyczna okazja do spotkania, integracji dwóch światów: bezdomnych i „domnych”; możliwość łamania stereotypów dotyczących bezdomności; uświadamiania jak te same przestrzenie miasta mogą być doświadczane w zupełnie inny sposób.
Wystawa rozpoczyna się 3 czerwca i będzie prezentowana w różnych przestrzeniach miasta przez cały czerwiec.

Piszę z nadzieją na zainteresowanie Państwa wystawą fotograficzną pt. „Łódź (dla) Bezdomnych”, organizowaną przez Centrum Innowacji Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego i Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wystawa prezentuje fotografie wykonane przez osoby doświadczające bezdomności. Autorzy mieli za ich pomocą pokazać, jak odczuwają miasto, jak doświadczają bezdomności.
To fantastyczna okazja do spotkania, integracji dwóch światów: bezdomnych i „domnych”; możliwość łamania stereotypów dotyczących bezdomności; uświadamiania jak te same przestrzenie miasta mogą być doświadczane w zupełnie inny sposób.
Wystawa rozpoczyna się 3 czerwca i będzie prezentowana w różnych przestrzeniach miasta przez cały czerwiec.


Piszę z nadzieją na zainteresowanie Państwa wystawą fotograficzną pt. „Łódź (dla) Bezdomnych”, organizowaną przez Centrum Innowacji Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego i Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wystawa prezentuje fotografie wykonane przez osoby doświadczające bezdomności. Autorzy mieli za ich pomocą pokazać, jak odczuwają miasto, jak doświadczają bezdomności.
To fantastyczna okazja do spotkania, integracji dwóch światów: bezdomnych i „domnych”; możliwość łamania stereotypów dotyczących bezdomności; uświadamiania jak te same przestrzenie miasta mogą być doświadczane w zupełnie inny sposób.
Wystawa rozpoczyna się 3 czerwca i będzie prezentowana w różnych przestrzeniach miasta przez cały czerwiec.

Mam nadzieję, na spotkanie.
W razie jakichkolwiek pytań, proszę o kontakt.
Pozdrawiam serdecznie
Małgorzata Kostrzyńska
Centrum Innowacji Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego
607 404 257


Dzień bezpieczeństwa nad wodą, z UŁ – 2019

Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa nad Wodą Uniwersytetu Łódzkiego, Łódzkie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, studenci Wydziału Nauk o Wychowaniu w dniu 23 maja zrealizowali kolejną edycję imprezy, pod tytułem: Dzień bezpieczeństwa nad wodą, z UŁ – 2019 Spotkanie miało charakter profilaktyczny i zabawowy. Celem jest zapoznanie młodzieży z zasadami bezpiecznych zachowań nad wodą u progu sezonu letniego. Dominującą formą był pokaz, ćwiczenia praktyczne oraz zabawy na lądzie i w wodzie. We wspólnych ćwiczeniach wzięli udział uczniowie łódzkich szkół podstawowych i liceów.


Medal Amicus dla dyrektora Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi mgr.inż. Janusza Moosa

Magister inżynier Janusz Moos